Mohamed BOUROUISSA - udstilling på Charlottenborg
I efteråret slår Kunsthal Charlottenborg dørene op til en soloudstilling med den fransk-algeriske kunstner Mohamed Bourouissa. Han arbejder i spændingsfeltet mellem dokumentar og fiktion, og bruger bl.a. fotografi og rapmusik til at sætte fokus på samfundets periferi og konfrontere mediernes fremstillinger af unge med anden etnisk baggrund. Han har udstillet over det meste af verden og blev sidste år tildelt den engelske Deutsche Börse Photography Foundation Prize.
Udstillingen med Mohamed Bourouissa på Kunsthal Charlottenborg præsenterer et udvalg af tidligere og nyere værker og spænder over fotografi, lyd, installation og video. Heriblandt videoen Temps Mort (2008–09), hvor kunstneren udveksler beskeder og kornede smartphone-billeder med en fængslet ven, portrætterne af ungdomskultur i Paris’ centrum Nous Sommes Halles (2003-5) og iscenesættelser af fransk forstadsghettogadeliv efter kanoniske kunsthistoriske forbilleder i serien Périphéries (2006-08). Det er værker, der konfronterer samtidens billedkultur og mediernes fremstillinger af unge med anden etnisk baggrund.
Lydinstallationen Hara (2020), der har givet udstillingen sin titel, peger på Bourouissas interesse for sprog, koder og kommunikation. Ordet ’hara’ bruges i Marseille af unge, der holder udkig, som advarsel til bl.a. narkohandlere om, at politiet nærmer sig. Det forvrængede ord bliver her til en lydinstallation, der på grænsen mellem dagligt sprogbrug og abstrakt lyd peger i retning af konkret poesi.
Et hovedværk er Bourouissas kritikerroste filminstallation Horse Day (2014–15). Bourouissa flyttede til et run down lavindkomstområde i Philadelphia i USA med en hensigt om at lave en anderledes cowboyfilm – i storbyen og med afroamerikanske hovedpersoner – men endte efter 8 måneders ophold med at portrættere lokalsamfundet i et filmværk, der dokumenterer Horse Day; en begivenhed igangsat af Bourouissa, hvor rytterne i samarbejde med lokale kunstnere pyntede hestene til en opvisning.
Installationen Brutal Family Roots (2020) blev oprindeligt skabt til sidste års Sydney Biennale under et residency ved Bundanon Trust syd for Sydney, et område, der oprindeligt tilhørte Wodi Wodi-folket i Yuin-nationen. Under opholdet skabte Bourouissa værket i samarbejde med musikerne MC Kronic (hiphop/rap-kunstner, aktivist og digter, der tilhører Wodi Wodi-folket), Nardean (egyptisk-australsk MC, digter, sanger og sangskriver) og Jordan Quiqueret (fransk lyddesigner og programmør).
Mohamed Bourouissa (f. 1978 i Blida, Algeriet) er bosat i Paris. Han har udstillet over det meste af verden med soloudstillinger på bl.a. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Barnes Foundation i Philadelphia, Stedelijk Museum i Amsterdam, Haus der Kunst i München og senest Goldsmiths CCA i London. Han har deltaget i en lang række gruppeudstillinger inkl. biennalerne i Sydney, Sharjah, Havana, Lyon, Venice, Algeriet, Liverpool og Berlin. I 2018 var han nomineret til den prestigefyldte franske kunstpris Le Prix Marcel Duchamp, og i 2020 blev han tildelt den engelske Deutsche Börse Photography Foundation Award.
Udstillingen HARa!!!!!!hAaaRAAAAA!!!!!hHAaA!!! på Kunsthal Charlottenborg er Mohamed Bourouissas første soloudstilling i Skandinavien. Udstillingen er kurateret af Henriette Bretton-Meyer og skabt i tæt samarbejde med Goldsmiths CCA i London, hvor den blev vist tidligere i år.