SMK : “Against All Odds – Historical Women and New Algorithms”
Den 30. august lancerer Statens Museum for Kunst (SMK) udstillingen Against All Odds - Historical Women and New Algorithms, som fortæller historien om 24 nordiske kvindelige kunstnere, der opnåede stor succes i årene 1870-1910, men som siden hen er mere eller mindre forsvundet fra historien. Udstillingen undersøger, hvordan vi kan genindskrive kvindelige kunstnere i kunsthistorien, og om ny teknologi kan bruges til at skrive historien på helt nye måder.
Kunstnerne havde alle én ting til fælles: de forlod deres nordiske hjemlande for at forfølge deres kunstneriske ambitioner i udlandet, herunder Tyskland, Italien, Frankrig og Grækenland. Her mødte de andre kvinder i samme situation og skabte et netværk på tværs af landegrænser. Det internationale netværk fik en afgørende rolle i forhold til den manglende anerkendelse fra institutioner i deres hjemlande - det blev et kosmopolitisk alternativ til de nationale scener i en tid, hvor kvinder havde begrænsede muligheder.
Den forskning, der ligger til grund for udstillingen, viser, at kvinder systematisk blev skrevet ud af historien i begyndelsen af det 20. århundrede på grund af modstanden mod kvindefrigørelsen. Det var altså imod alle odds, at udstillingens 24 kunstnere opnåede succes i deres samtid.
Emilie Boe Bierlich, der er hovedkurator på udstillingen, udtaler sig således: »I de senere år har kunstmuseer over hele verden lanceret udstillinger, der kaster lys over ukendte og glemte kvindelige kunstnere. Men det er første gang, at historien om de kvinder, der rejste ud i verden, fortælles gennem en samlet præsentation af nordisk kunst fra perioden. Med denne udstilling gentænker vi aktivt deres plads i historien. I stedet for at forsøge at genindskrive dem i den historie, der slettede dem, spørger vi, om vi kan forestille os helt andre måder at skrive historie på. I udstillingen undersøger vi blandt andet, hvordan ny teknologi kan bruges til at udvide og udfordre vores måder at forstå, huske, arkivere og kanonisere ting på.«
En af tidens største digitale kunstnere Itzel Yard (f. 1990), også kendt som Ix Shells, har til udstillingen udviklet en enorm interaktiv installation. I installationen forvandles data om de 24 kvinder til abstrakte former, der omslutter og reagerer på beskuerens bevægelser. Med værket stræber Ix Shells efter at forene det historiske med det digitale i en kropslig og sensorisk oplevelse.
Blandt de 24 kunstnere kan du blandt andet opleve Elisabeth Jerichau-Baumann (PL/DK), Anne Marie Carl-Nielsen (DK), Marie Henriques (DK), Emilie Demant Hatt (DK), Oda Krohg (N), Kitty Kielland (N), Asta Nørregaard (N), Julia Bech (S), Eva Bonnier (S), Hanna Hirsch Pauli (S), Fanny Churberg (F), Helene Schjerfbeck (F), Ellen Thesleff (F) og mange flere.
Udstillingen åbner fredag den 30. august i forbindelse med SMK Fridays. Ved denne lejlighed vil den franske kunsthistoriker og grundlægger af AWARE-platformen Camille Morineau præsentere sit arbejde med at genindskrive kvindelige kunstnere, der er underrepræsenteret i kunsthistorien, kunstbøger, udstillinger og museumssamlinger.
SMK Fridays er gratis og åben for alle fra 16:00-22:00. Tilmelding er ikke nødvendig.
I resten af åbningsperioden (31. august - 8. december 2024) vil der være adgang til udstillingen med billet, som kan købes ved at klikke på knappen til venstre.